ELOKUUN KAUNEUTTA KOTIKAINUUSSA

Taisin mainita jo torstain postauksessa, että meidän kesä on yleensä melko reissuntäyteinen ja viime viikonloppuna suuntasimme taas kotiseutua eli Kainuuta kohti. Vaikka viikonloppu oli ohjelmaa täynnä, tuntui kuitenkin, että saimme kivasti fiilistelyä loppukesän kauniita hetkiä.

Keltaisia kukkia.

Suuntasimme aluksi kotipaikkaani, joka sijaitsee Kuhmon maaseudulla. Pihassa kova tuuli pöllytti horsmien untuvia ympäriinsä ja typy katseli lenteleviä palleroita ihmeissään. Satu ei jaksanut vielä lähteä vauvan kanssa liikenteeseen, joten typy sai mummun kokonaan itselleen. Meillä oli mieheni kanssa harvinainen kahdenkeskinen ilta ja kerroinkin jo tuossa torstain postauksessa meidän saunomisreissusta kotipaikkani mökillä.

Kalliot järven rannassa.

Lauantaiaamuna heräsin aikaisin ja siinä kahvia odotellessa huomasin, että järvellä näkyi usvaa. Innostuin heti kuvausmahdollisuudesta ja lähdin ulkoiluttamaan kameraa. Yökosteus kimmelsi kauniina heinikossa mutta aamu oli hyvin lämmin, eikä syksyistä tuoksua ollut vielä ilmassa. Kuvasin järven usvaa ja puiden takaa nousevaa aurinkoa. Järvi oli kerrankin tyyni – mahtoikohan se olla ensimmäisen kerta tänä kesänä! Se vain tuo oman kauniin tunnelmansa kuviin. Kiersin sitten pellonreunaa pitkin takaisin pihaan ja kävin kuvaamassa horsmikkoa, jonka vaaleanpunaiset kukat olivat jo suurelta osin muuttuneet untuvapalleroiksi. Aamu-ulkoilun jälkeen oli kiva mennä hörppimään aamukahvia ja ihailemaan auringonnousua keittiön ikkunasta.

Aamuaurinko nousee järven takaa.
Tyyni järvimaisema.
Horsmikko aamuauringon loisteessa.

Aamupäivästä ajelimme mökille. Päivällä typy meni isänsä kanssa hänen kotipaikkaansa ja minä suuntasin Sotkamoon katsomaan Satun vauvaa. Hän oli kyllä suloinen ja täytyy sanoa, että hyvin uninen laitos. Hän taisi olla kyläilyreissuni aikana hereillä vain muutaman tovin. Tuli itsellekin sellainen olo, että minä haluan myös vauva-ajat takaisin! Se oli niin ihanaa, kun pystyi kotoilemaan päivät yövaatteet päällä ja pikkuinen nukkui tyytyväisenä suurimman osan ajasta.

Puuhaa lapsen kanssa mökillä.

Tirppa oli aivan riemuissaan, kun täti pystyi keskittymään kokonaan häneen ja sain leikkiä heppaleikkiä kyllästymiseen asti. Kello kuitenkin pyörähti taas niin nopeasti, että piti selvitä takaisin. Typyllä oli ollut hauskaa mummolassa ja suuntasimme kaikki kyläilystä väsyneinä mökille. Pistimme ensimmäisinä saunan tulille ja mietimme mitä tekisimme. Järvi oli lähes tyyni, ja vaikka taivaalla roikkuikin hyvin uhkaavan näköisiä pilviä, päätimme että lähdemme vielä käymään kalalla. Me istuimme typyn kanssa keulassa kamerarepun kanssa, kun mieheni vedätti uistinta. Karikon kohdalla nappasi ja suuri hauen vonkale kelattiin kyytiin. Typy pelkäsi sitä aluksi, mutta äidin sylissä kuitenkin rohkaistui ja selitti jo sitten kovasti, että se on kala. Kalastusreissusta tuli todellinen täsmäisku, sillä kun kala saatiin saaviin, ensimmäiset sadepisarat ropisivat veneenpohjaan, joten käänsimme keulan kohti rantaa.

Kalastamassa järvellä sadekuuron noustessa.
Kalastusreissun saaliina hauen vonkale.

Saderintama kulki mökin ohitse eikä edes pahasti kastellut meitä. Sateen jälkeen huomasin, että järven yllä kohosi kaunis sateenkaarinäytelmä ja ryntäsin kuvaamaan sitä. Juoksentelin rantueella ja yritin löytää parasta kuvakulmaa kivien ja oksankarahkan lomasta. Muutamasta otoksesta tuli tosi kiva ja pääsin hyvillä mielin saunomaan. Päivä oli ollut niin lämmin, että uskaltauduin jopa uimaan. Olen nykyisin niin mukavuudenhaluinen, että veden pitää olla todella lämmintä ennen kuin innostun uimisesta. Typykin uitti jalkojaan ja katseli meidän uimista sylistä.

Kaunis sateenkaari järvimaisemassa.
Sateenkaari järvenselän yllä.

Aamulla oli taas hieno keli ja aamupalan jälkeen mieheni lähti käymään mustikassa. Me mietimme typyn kanssa mitä tekisimme näin hienona päivänä ja keksimme, että voisimme viedä aamupäiväkahvit metsään. Pakkasin reppuun kahvikupit, mustikkapiiraan ja pannukakun palaset ja kaadoin kahvin termariin. Typy valitsi trip-kaakaon mehun sijaan ja kaikki tarpeellinen alkoi olla pakattu. Ulkona nappasin vielä mukaan riippukeinun suojan, sillä sen päällä voisi istua, jos metsä olisi vielä märkä illallisen sadekuuron jäljiltä. Lähdimme etsimään miestäni ja onneksi meidän ei tarvinnut kävellä kauas, kun hän jo löytyi. Tänä vuonna marjoja on ollut niin hyvin, ettei ole tarvinnut kauas lähteä sankon täyteen saamiseksi. Pakastimessa alkaakin olla jo hyvä määrä mustikkaa ja mansikkaa ja en tiedä minne niiden marjojen kansa mahdumme, kun mummolan viinimarjat kypsyvät.

Kahvia eväsretkellä.

Typy tykkää mustikoista ja istui tyytyväisenä retkialustalla mustikkapuska kourassa, kun laittelin aamupäiväkahvit ja kahvileivät tarjolle. Loppukesä on siitä ihanaa aikaa, ettei itikoista enää ole haittaa vaan saimme rauhassa nauttia aamupäivän kahvit. Kahvittelun jälkeen poimimme vielä vähän mustikoita ja typy ihmetteli metsän eläimiä, kun pieni sammakko pomppi varvikossa läheistä ojaa kohti.

Lapsi tyytyväisenä retkeilemässä.

Kahviretken jälkeen keksin, että voisin ottaa pari kuksakuvaa mustikoista. Instagramissa on tullut vastaan todella hienoja kuvia ja halusin kokeilla millaisia itse saisin otettua. Taas voin todeta jo monta kertaa selväksi tulleen asian; hienon kuvan ottaminen näyttää helpolta, kun katsoo valmista lopputulosta mutta sitten kun yrittää itse ottaa samanlaista… Minun kuvailun aikana typy oli laittanut isänsä kanssa makkaranpaistotulet kotaan ja innostuin vielä kuvaamaan liekkejä. Yritin sommitella, kuinka saisin maiseman näkymään kodan ikkunasta liekkien taustalla ja melkein sain mieleiseni otoksen.

Mustikka kuksan valokuvausta.
Mustikkaa täynnä oleva kuksa.
Mustikkakuksa valokuvasommitelma.
Nuotiotuli kodassa.

Kun makkarat oli syöty, oli aika pakkautua autoon ja suunnata kotia kohti. Vaikka tuntui, että tällä reissulla tuli käytyä vaikka missä ja tehtyä paljon asioita, niin silti oli suhteellisen levähtänyt olo ja sain monta kivaa juttua tehtyä. Joskus tämä reissulaisen elämä on aika raskasta, mutta tällä kertaa puuhakkaasta viikonlopusta jäi kiva fiilis.