HUHTIKUUN ALUSSA VIETETÄÄN LUKUVIIKKOA

Tällä viikolla, 5–11.4. vietetään lukuviikkoa, jonka teema on tänä vuonna Lukutaito on kansalaistaito. Lukuviikko on Lukukeskuksen vuosittain järjestämä valtakunnallinen lukemisen teemaviikko ja sen tarkoituksena on tuoda esille ajankohtaisia lukemiseen ja lukutaitoon liittyviä asioita.

Lukuviikko on lukemisen teemaviikko.

Lukuviikon sivuilta löytyy kaikenikäisille sopiva tehtäväpankki, josta löytyy lukemiseen ja lukutaitotyöhön innostavia tehtäviä ja materiaaleja niin kouluun kuin kotiinkin. Aineisto on jaoteltu varhaiskasvatukseen, peruskoulun luokka-asteille, lukioon, ammattikouluun sekä myös aikuisille. Sivuilta on helppo käydä katsomassa, millaisia lukuvinkkejä esimerkiksi leikki-ikäisten vanhemmille annetaan.   

Lukuviikko-sivustolta on linkki Lue lapselle -sivuille, josta löytyy tietoa miten ääneen lukemisesta on hyötyä lapsen tunneälyn ja mielikuvituksen kehitykselle. Siellä on tutkimustietoa lukemisesta, materiaaleja varhaiskasvatukseen, kirjavinkkejä sekä lorupankki, josta löytyy hauskoja lastenloruja yhteisiin lorutteluhetkiin. Lukulahja lapselle -ohjelma jakaa neuvoloiden kautta kirjakassin vuosina 2019–2021 syntyneille lapsille. Kassissa on kirjoja, lukumitta ja lorukortteja, joiden tarkoitus on kannustaa perheitä yhteisiin lukuhetkiin. Satu hoksasi, ettei hän ole saanut tällaista kassia nuorimmalle ja aikoo kysyä neuvolastaan, voisiko niitä vielä pyytää jaettavaksi.

Lukuviikko lukutaito on kansalaistaito.

Lue lapselle -sivustolta löytyy myös 5 faktaa lukemisesta. Ne kannattaa kaikilla vanhemmilla käydä lukemassa. Lyhyesti sanottuna:

1) Jos haluat lapsen lukevan, lue itse. Lasten lukutottumuksiin vaikuttaa suuresti vanhempien lukutottumukset ja asenteet.

2) Jo vauvoille kannattaa lukea ääneen. Kielellisen kehityksen ja lukutaidon oppimisen kannalta ensimmäiset elinvuodet ovat erityisen tärkeitä.

3) Mediassa pitäisi näkyä enemmän nuorten- ja lastenkirjoja ja kirja-arvosteluja, sekä lukevia aikuisia esikuvina. Yhteiskunnan suhtautuminen vaikuttaa suoraan myös nuorten ja lasten lukemiseen.

4) Älypuhelinten ja internetin käyttö on vähentänyt lasten ja nuorten lukuaikaa ja vaarana on, että heikko lukutaito rajoittaa nuoren pärjäämistä koulussa ja jatko-opinnoissa. Tämä voi huonoimmillaan johtaa syrjäytymiseen.  Lukemisen ja lukutaidon merkityksestä opinnoissa ja työelämässä pärjäämiseen tulisikin kertoa nuorille.

5) Syventävä lukeminen aktivoi aivoja eri tavalla kuin pinnallinen. Paljon kaunokirjallisuutta lukevat nuoret pärjäävät parhaiten myös muissa oppiaineissa. Tulisi miettiä, kuinka lukemista voitaisi tuoda sinne missä nuoret jo ovat eli sosiaaliseen mediaan ja älypuhelimiin. Ehkä e-kirjat olisivat yksi vaihtoehto ja myös äänikirjojen suosio kasvaa koko ajan, ehkä ne voisivat houkutella lukijoita, jotka eivät välttämättä tarttuisi painettuun kirjaan.

Lukuviikko huhtikuussa.

Myös Lukukeskuksen sivuilta löytyy paljon tietoa lukemisesta ja heidän kauttaan voi tilata kouluihin esimerkiksi kirjailijavierailuja. Mielenkiintoinen raportti oli esimerkiksi: Lukutaito ei siirry itsestään sähköiseen formaattiin. Siinä oli tutkittu neljäsluokkalaisten lukemista perinteisesti painetusta kirjasta ja verrokkina tabletilta. Raportista käy ilmi, että tabletilla lukemiseen oli vaikeampi keskittyä, joten perinteinen kirja tukee paremmin syvälukutaitoa.

Lukukeskuksen järjestämä lukuviikko.

Lukuviikko on meille kaikille hyvä muistutus siitä, kuinka tärkeää on lasten kanssa lukeminen.  Kuten myös siitä, että kirjan kanssa voi ihan hyvällä mielellä heittäytyä sohvan nurkkaan ja viettää iltaa nenä kiinni kirjassa, silloinhan sitä näyttää lapsille hyvää esimerkkiä lukemisen tärkeydestä.

Ihania yhteisiä lukuhetkiä kaikille!

– Satu ja Sanna

Jaa tämä postaus:

Osallistu keskusteluun:

SINUA VOISI MYÖS KIINNOSTAA: