KÄSIKIRJOITUKSEN LÄHETTÄMINEN KUSTANTAMOON

Miten toimia, kun haluaa lähettää käsikirjoituksen kustantamoon? Olen lukenut aiheesta lukuisia ohjeita ja nyt mietin, että voisin tehdä niistä oman toimintasuunnitelman. Mainitsin jo sunnuntain postauksessa, että olen kasaillut meidän lapsille keksimiä uniloruja yhteen ja suunnittelin, että voisimme lähettää niitä kustantamokierrokselle, jos sattuisi niin hyvin, että joku kustantaja kiinnostuisi niistä.

Käsikirjoituksen lähettämisestä kustantamoon löytyy runsaasti hyviä ohjeita ja ne voisi tiivistää näin:

1. Hio käsikirjoitus niin valmiiksi kuin osaat

  • Myös ulkopuolisen näkökulmasta voi olla hyötyä käsikirjoituksen viimeistelyssä
    • Kannattaa harkita tekstin näyttämistä luotettavalle lukijalle tai sen lähettämistä arvostelupalveluun

2. Tutustu kustantamoiden julkaisuohjelmaan

  • Jokaisella kustantamolla on omanlainen julkaisuohjelma
    • Esimerkiksi Like ei julkaise lastenkirjallisuutta, joten uniloruja ei kannata lähettää sinne
  • Suurten kustantamoiden lisäksi kannattaa lähettää käsikirjoitus myös pienemmille kustantamoille
  • Käsikirjoitusta voi tarjota samanaikaisesti usealle kustantamolle
    • Hyvän tavan mukaista on ilmoittaa muille kustantamoille, jos saat sopimuksen jostakin kustantamosta

3. Kirjoita hyvä saatekirje

  • Esittele itsesi
  • Kerro kirjan genre ja kohderyhmä
  • Mitä kirja käsittelee ja miksi se on kirjoitettu
  • Saatekirjeessä on hyvä esitellä miksi oma kirja sopisi juuri tälle kyseiselle kustantamolle
  • Liitä mukaan synopsis kirjasta

4. Tutusta kustantajan ohjeisiin käsikirjoituksen lähetyksestä

  • Kustantamon kotisivuilta löytyy selkeät ohjeet käsikirjoituksen lähetyksestä
  • Tekstikoko, fontti, riviväli, tiedostomuoto

Kun käsikirjoituksen saa lähetettyä, kannattaa varautua odottamaan. Yleensä vastaus tulee parin kuukauden kuluessa mutta voi kestää puolikin vuotta ennen kuin kuulet hengentuotteesi kohtalosta.

Käsikirjoitusta lähettäessä kannattaa ottaa yrittäjähenkinen asenne ja miettiä miten myyt kirjasi kustantajalle. Kirja on tuote siinä missä kahvipakettikin ja kustantaja on kiinnostunut tekemään voittoa myymällä kirjaasi. Kannattaakin miettiä mikä on kirjasi markkinapotentiaali ja ketä ovat ne lukijat, joita tavoitat kirjallasi.

Omassa tapauksessa ajattelisin, että kohderyhmää ovat alle kouluikäiset lapset, 1–6-vuotiaat. Tilastokeskuksen sivuilta arvioin, että Suomessa on vähän yli 300 000 tämän ikäistä lasta. Jos edes 1 % olisi kiinnostunut uniloruista, se tekisi jo kohtalaisen kivan myynnin. Toki harvemmin se on lapsi, joka tekee ostopäätöksen, joten minun tulisi hoksauttaa vanhempi, isovanhempi tai kummitäti tai -setä ostamaan kirjani. Kirjan myyntivaltti voisi olla se, että joka ilta perheissä käydään nukkumaan ja unilorukirja sopii hyvin näihin hetkiin.

Mieti sinäkin, millä tavalla sinun kirjasi on sellainen, että se valikoituisi kymmenien muiden potentiaalisten kirjojen joukosta ostoskoriin? Myyvillä argumenteilla voit onnistua vakuuttamaan kustantajan siitä, että juuri sinun kirjassasi olisi aineksia menestyä myyntilistoilla.

Näillä suunnitelmilla kohti uutta vuotta!

Mukavia välipäiviä kaikille!

-Satu

Ps. Tässä lisää hyviä postauksia aiheesta:

Kirjailijan elämää -blogipostaus, Lukujonossa-blogin kirjamessuilta kootut vinkit sekä kirjailija Tiina Lehtinevan vinkit eri kirjallisiin tilanteisiin.

Jaa tämä postaus:

Osallistu keskusteluun:

SINUA VOISI MYÖS KIINNOSTAA: