KUINKA KIRJA SYNTYY – KIRJAILIJAN KYNÄSTÄ KAUPAN HYLLYLLE

LANU!-kirjallisuusfestivaalit vietettiin alkukuusta ja heidän Youtube-kanavalla on edelleen videoita katsottavana kuun loppuun asti. Kannattaa siis käydä katsomassa niitä nyt lähipäivinä, jos et ole vielä ehtinyt!

Tällä videolla kirjailija Elina Pitkäkangas, Myllylahden kustannuspäällikkö Niina With ja graafikko Karin Niemi kertoivat kukin omasta roolistaan kirjan tekemisessä. Meistä tämä on asia, joka varmasti kiinnostaa monia kirjoittajia ja koostimme tähän postaukseen videosta esiin nousseita pääkohtia.

Kirjan kirjoittaminen.

Käsikirjoitus kustantamoon

Elina Pitkäkangas on kirjoittanut suositun Kuura-trilogian, joka on urbaania fantasiaa nuorille. Kun hän aloitti esikoiskirjansa kirjoittamisen, hänellä ei ollut selkeää ajatusta millainen kirja tulisi olemaan vaan tarina rakentui edetessään. Elina kertoo, että hänen kohtaukset rakentuvat lenkillä koiran kanssa. Hän ei aluksi uskaltanut antaa kirjaa luettavaksi lähipiirilleen, vaan sai esilukijoita bloginsa kautta kirjoittajatuttavista.

Kun tekstiä oli muokattu esilukijoiden kommenttien mukaan, hän lähetti sen kustantamoihin. Elina ei heti saanut kustannussopimusta, vaan muutosehdotuksia käsikirjoitukseen, joihin hän tarttui innolla. Kun muutokset oli tehty, hän sai kustannussopimuksen Myllylahdesta.

Niina With kertoo, että hän muistaa edelleen, kun Kuuran käsikirjoitus tuli heille. Sen urbaanifantasia teema sopi hyvin kustantamon linjaan. Hän muistuttikin siitä, että hyvyys ja sopivuus eivät ole toistensa synonyymeja. Kustantamoon voi tulla aivan loistava kirja, joka ei kuitenkaan sovi kustannusohjelmaan, kun taas hieman raakilemainen kirja voi sopia hyvin ja sitä aletaan sitten yhdessä työstämään.

Hän myös muistutti saatekirjeen kirjoittamisesta ja olemme koostaneet jo aiemmin tähän postaukseen vinkkejä käsikirjoituksen lähettämisestä kustantamoon ja saatekirjeen kirjoittamisesta.

Käsikirjoituksen vaiheet kirjaksi.

Mitä tapahtuu kustannussopimuksen jälkeen?

Kirjaa editoidaan ja kirjoitetaan uudelleen kustannustoimittajan kanssa. Osassa käsikirjoituksista on paljon muokattavaa ja ne voivat vaatia monta editointi kierrosta ja osassa taas pienet muutokset riittävät ja voi selvitä jopa vain yhdellä editointikerralla. Elinan editointiprosessissa oli mennyt noin puoli vuotta.

Kun kirjaa lähdetään editoimaan, mietitään onko juonessa jotain mikä ei toimi. Onko henkilöissä jotain mitä pitää muokata: he eivät tunnu läheisiltä, samaistuttavilta. Onko kirjoitustyylissä jotain, esim. käytetään samoja sanoja paljon tai vaikka hyvin lyhyitä tai turhan pitkiä lauseita. Näistä asioista jutellaan kirjailijan kanssa, joka tekee muokkaukset. Lopuksi on vielä kielenhuolto.

Graafikko Karin Niemi kertoo, kuinka hänen työnsä alkaa siitä, kun kustantajalta tulee priiffi, toimeksianto. Se sisältää yleensä kirjan esittelytekstin, nimen ja käsikirjoituksen. Siinä voi olla mukana myös kustantajan ja kirjailijan omia toiveita.

Kannen suunnittelu vaatii paljon ajatustyötä. Karin tekee aluksi pieniä hahmotelmia, joista valikoituu parhaimmat ideat, joita lähdetään jatkamaan.

Hän kertoo että parasta on, kun pääsee lukemaan uusia kirjoja ensimmäisten joukossa ja sivuilta voi poimia myös jotain koukkuja kannen kuvitukseen. Työn kohokohtia on nähdä kirja kaupan hyllyssä.

Kuinka kirja syntyy.

Entä sitten kun kirja on julkaistu?

Kustantajan rooli jatkuu myös kirjan julkaisun jälkeen. Kirjoja ennakkomarkkinoidaan noin puoli vuotta etukäteen. Kun kirja julkaistaan, sitä myös pyritään mainostamaan kohdennetusti ja kirjailijaa yritetään saada puhumaan eri tapahtumiin.

Kirjailijan kanssa mietitään myös tulevaisuutta. Onko kirjalle tulossa jatko-osaa? Millaisia muita kirjaideoita hänellä olisi?

Kuinka kirja valmistuu.

Mitä jos kirja jää pöytälaatikkoon?

Kannattaako kirjoittaa, jos kirja jää pöytälaatikkoon. Tämä on varmasti kysymys, jota moni kirjoittaja miettii. Elina sanoo että kyllä. Kirjoittaminen ei mene ikinä hukkaan. Hänellä itsellä on kaksi pitkää kirjoitusta, jotka eivät ikinä löytäneet kustantajaa. Tekstit ovat kuitenkin olleet hänelle tärkeitä ja niitä tehdessä on myös kehittynyt kirjoittajana.

Meillä on myös postaus, jossa haluamme kannustaa kaikkia kirjoittamaan kirjoittamisen itsensä takia eikä keskittymään liian paljon kirjan julkaisuun.

Käsikirjoituksesta kirjaksi.

Yhteenvetona voisi sanoa, että tämä oli hyvä video, jossa tuli kivasti esille kirjan syntymisen kaari kirjoittajan unelmasta kustantamon työpanokseen sekä kirjan vaiheet kustannussopimuksen myötä.

Toivottavasti tästä oli hyötyä myös sinulle! 

– Satu ja Sanna

Jaa tämä postaus:

Osallistu keskusteluun:

SINUA VOISI MYÖS KIINNOSTAA: