KUINKA KUSTANTAMOON LÄHETETTYÄ KÄSIKIRJOITUSTA ARVIOIDAAN?

Aika lailla vuosi sitten järjestimme Virtuaalisen KIRJOITTAJA-tapahtuman, jossa oli monia inspiroivia kirja-alan ammattilaisten esityksiä. Niissä annettiin hyviä neuvoja ja vinkkejä kirjoittajille, ja tässä postauksessa teemme yhteenvedon Kariston kustannustoimittaja Minna Klapurin ja Haamu Kustannuksen Tiina Hautalan esityksistä. He kertoivat, kuinka kustantamoon lähetettyjä käsikirjoituksia käydään läpi ja arvioidaan.

Kuinka kirjan käsikirjoitusta arvioidaan kustantamossa.

Tämä on ollut meille itsellekin tänä keväänä ajankohtaista ja voimme sanoa, että Minnan ja Tiinan vinkeistä on ollut hyötyä saatekirjeiden kirjoituksessa ja kirjan punaisen langan kiteyttämisessä.

Kariston kustannustoimittaja Minna Klapuri kertoi, että Karistoon lähetetään vuosittain noin 800 käsikirjoitusta. Näistä vain 2–5 kpl hyväksytään esikoiskirjailijoilta, joten hyvin harva teksti päätyy kansien väliin. Yksi tärkeimpiä asioita käsikirjoituksessa on, että sen pitää istua kustantamon linjaan. Parhaimman käsityksen kustantamon kustannusohjelmasta saa selailemalla kustantamon parin edellisen vuoden kirjakatalogeja. Karistosta Minna mainitsee, että heille ominaisia genrejä ovat mm. hyvät rikosromaanit ja lempeä huumori.

Käsikirjoitukset käydään läpi saapumisjärjestyksessä. Osa päätyy ehkä pinoon ja osa toiselle kustannustoimittajalle. Saatekirjeeseen kannattaa panostaa, sillä se antaa heti kokonaiskuvan käsikirjoituksesta ja tietää millaista käsikirjoitusta odottaa: huumori, trilleri jne. Omasta taustasta kannattaa myös mainita, varsinkin silloin, jos se antaa uskottavuutta kirjoitukselle – kuten lääkärin tausta tukee sairaalaan sijoittuvaa trilleriä. Tekstistä näkee myös nopeasti, lähteekö juoni vetämään. Hyvä saatekirje voi motivoida lukemaan pidemmälle, vaikka alku olisikin kankea. Hän myös mainitsi, että monen hyvän käsikirjoituksen taustalla on kirjoitusopintoja, joten jos todella haaveilee kirjailijan urasta, voi kannattaa panostaa koulutuksen hankkimiseen. 

Kirjan käsikirjoituksen lähetys kustantamoon.

Haamu Kustannus on erikoistunut aavetarinoihin, kauhuun ja siellä julkaistaan noin 8 kirjaa vuodessa. Tiina Hautala kertoi myös, että käsikirjoitukset käydään läpi saapumisjärjestyksessä ja että saatekirjeellä on suuri merkitys. Tiinan mukaan saatteessa voi mainita kohderyhmän; keitä tekstillään tavoittelee ja myös esittää takakansitekstin hahmotelman. Isojen kustantamoiden linjasta poiketen hän yrittää aina antaa neuvoja ja ohjata käsikirjoitusta paremmin sopivaan kustantamoon, jos ei itse kiinnostu siitä.

Tiina myös kannustaa hyödyntämään ostettua kustannustoimitusta ja ulkopuolisia lukijoita, varsinkin jos miettii omakustannetta. Myös ennen kustantamoon lähetystä käsikirjoitus kannattaa viimeistellä niin hyväksi kuin itse suinkin osaa. Viime vuoden koronakevääseen liittyen Tiina teki myös Vaasan kulttuuri&kirjasto Youtube-kanavalle videon Kauhukustantaja karanteenissa. Videolla hän kertoo, kuinka uusiin käsikirjoituksiin on kiva perehtyä silloin, kun ei ole päivänpolttavia asioita mielessä, vaan niihin voi keskittyä rauhassa. Kirja-alan sykli menee aina puoli vuotta etuajassa; keväällä viimeistellään tulevan syksyn kirjoja. Joskus sykli voi olla pidempikin.

Kirjan käsikirjoitus kustantamoon.

Oli todella mielenkiintoista ja hyödyllistä kuulla, kuinka kustantamoon lähetettyjä käsikirjoituksia lähestytään. Tässä lopuksi vielä listattuna tärkeimmät asiat, jotka jäivät mieleen. 

  1. Jos on aikaa ja mahdollisuuksia, hyödynnä kirjoitusopintoja.
  2. Viimeistele käsikirjoitus niin hyväksi kun voit: hyödynnä esilukijoita ja ostettua kustannustoimitusta.
  3. Selvitä huolellisesti kustantamon kustannusohjelma.
  4. Panosta saatekirjeeseen: kirjan genre, kohderyhmä, takakansiteksti, oma tausta.
Kirjan käsikirjoitus.

Antoisia kirjoitushetkiä kaikille ja tsemppiä teille, jotka odottelette kustantamon vastausta käsikirjoitukseen!

– Satu ja Sanna

Jaa tämä postaus:

Osallistu keskusteluun:

SINUA VOISI MYÖS KIINNOSTAA: