MITEN KIRJASTA TULEE MENESTYSKIRJA?

Varmasti lähes jokainen meistä kirjoittajista haaveilee siitä, että saisi kirjalleen kustantajan ja tavoittaisi mahdollisimman paljon lukijoita. Kirjoittaminen on Suomessa suosittua ja suurimmat kustantamot saavat vuosittain lähes tuhat käsikirjoitusta, joista heidän pitää valita parhaat ja parhaiten heidän omaan kustannusohjelmaansa sopivat ehdokkaat. Mutta edes se, että pääset isoon kustantamoon ja saat kirjasi julkaistua, ei takaa sitä, että kirjastasi tulee menestys. Mitkä tekijät siis vaikuttavat siihen, että kirja menestyy?

Kuinka kirjoittaa menestyskirja?

Kirjailijan nimi on tietysti tärkeä. Jo valmiiksi tunnetulla kirjailijalla on oma lukijakuntansa, joka ostaa ja lukee suosikkikirjailijansa uutuusteokset. Myös kustantamo panostaa tunnettujen kirjailijoiden kirjojen markkinointiin, jolloin ne saavat muita helpommin näkyvyyttä.

Entä jos on esikoiskirjailija? Onko silloin mahdollista saavuttaa hyviä myyntilukuja? Se ei varmasti ole helppoa mutta tietyissä tapauksissa se voi olla hyvin mahdollista. Mitkä asiat siis vaikuttavat kirjan menestykseen?

Tärkeintä on totta kai kirjan sisältö. Sen pitää olla kiinnostavaa, puhutella mahdollisimman monia ihmisiä ja olla sujuvasti kirjoitettu. Myös ajankohtaiset ja puhuttelevat teemat tai maailmalla pinnalla olevat ilmiöt voivat edesauttaa kirjamyyntiä. Esimerkiksi Elina Rouhiaisen Susiraja-kirjasarja sattui aikaan, kun Twilight oli vielä ilmiö ja ihmissudet kiinnostivat kotimaassa ja maailmalla.

Menestyskirjan kirjoittaminen.

Hyvät lehtiarvostelut voivat herättää kiinnostusta kirjan lukemiseen ja kaunokirjallisella puolella Finlandia-palkitut teokset ovat lähes poikkeuksetta kivunneet myyntitilastojen kärkeen. Esikoiskirjoille taas Helsingin sanomien esikoiskirjapalkinto tuo huomattavaa näkyvyyttä.

Jos kustantamo näkee kirjassa potentiaalia, se voi panostaa enemmän kirjan markkinointiin, joka taas lisää kirjamyyntiä. Markkinoinnissa on tärkeä tavoittaa oikea kohderyhmä, jolloin myös kirjan kansilla ja esittelytekstillä on suuri merkitys. Kauniiden kansien merkitystä ei kannata aliarvioida. Varsinkin bookstagrammaajien keskuudessa voidaan innostua kauniista kirjan kansista ja joku voi hankkia kirjan, koska se näyttää kauniilta kirjahyllyssä. Toki näiden ulkokirjallisten seikkojen varaan ei kannata laskea koko kirjamyyntiä vaan hyvän sisällön lisäksi ne ovat viimeinen silaus.

Menestyskirjan kirjoittaminen.

Sosiaalinen media on tuonut kirjoittajille mahdollisuuden mainostaa kirjojaan suoraan omille seuraajilleen. Jos olet valmiiksi julkisuuden henkilö, jolla on suuri seuraajamäärä somessa, tai aktiivinen somettaja, joka on onnistunut hankkimaan laajan seuraajakunnan, sinulla on oman verkostosi kautta mahdollisuus tavoittaa suuri määrä potentiaalisia lukijoita, jotka voivat jo valmiiksi olla oikeaa kohderyhmää.

Ajoituksellakin on merkitystä. Esimerkiksi viime vuosi oli poikkeuksellinen maailmalla riehuvan korona-pandemian takia, mutta kirja-alalla tämä heijasteli harvinaislaatuisen hyvänä myyntinä. Onkin mielenkiintoista nähdä Suomen kustannusyhdistyksen julkaiseman kirjojen bestseller-listan myyntilukuja, kun se tässä päivittyy viime vuoden osalta. 

Menestyskirjan kirjoittaminen.

Hyvänä esimerkkinä kiinnostavasta esikoisromaanista voidaan mainita Petra Rautiaisen Tuhkaan piirretty maa, jonka käännösoikeudet myytiin ulkomaille jo ennen kirjan ilmestymistä. Rautiaisen kirja oli ehdokkaana Helsingin sanomien esikoiskirjapalkinnon saajaksi ja voitti Kuopion kaupungin Savonia-kirjallisuuspalkinnon. Se käsittelee toisen maailmansodan jälkeisiä tapahtumia Lapissa, johon Rautiainen on historiaa opiskelleena filosofian maisterina onnistunut löytämään mielenkiintoisen ja puhuttelevan näkökulman saamelaisten kolonialismista. Menestyvät kirjat voivat olla myös teoksia, joista ei äkkiseltään luulisi ihmisten kiinnostuvan, kuten 2000-luvun alussa Heli Laaksosen Pulu uis -kirja, jossa runoja on käännetty Turun murteelle. Sitä myytiin yli kymmenen tuhatta kappaletta.

Kuinka kirjoittaa menestyskirja?

Toki menestys on aina suhteellista. Kirjojen kokonaismyynti on laskenut koko 2010-luvun eivätkä suosituimmatkaan kirjat enää yllä yli 100 000 kappaleen myynteihin. Vuonna 2019 bestseller listan ykköspaikalle pääsi Ilkka Remeksen Kremlin nyrkki 40 700 kpl myynnillä ja Finlandia-voittaja Pajtim Statovcin Bolla oli toisena 35 100 kpl myynnillä. Jos esikoiskirjailijan romaani myy 5000 kpl, sitä voidaan pitää menestyneenä. Runouden puolella taas 2000 kappaleen myynti on todella hyvin.

Kirjan menestys on siis monen tekijän summa eikä kaikkiin niihin kirjailija pysty edes vaikuttamaan. Mutta kuten jo edellä sanottu, sisällöllä on suuri vaikutus ja se nimenomaan on kirjailijan käsialaa, joten siitä kannattaa tehdä timanttinen.

Menestyskirjan kirjoittaminen.

Näiden keskitalven paukkupakkasten keskellä onkin hyvä käpertyä näppäimistön ääreen kuuman teekupposen ja viltin kanssa. Inspiroivia kirjoitushetkiä kaikille!

-Satu ja Sanna

Ps. Täällä kustantaminen.fi-sivustolla oli käsitelty kirjan menestymisen edellytyksiä.

Jaa tämä postaus:

Osallistu keskusteluun:

SINUA VOISI MYÖS KIINNOSTAA: